torstai 19. maaliskuuta 2020

Dag 2

Redan i dag fick en uppgift. Jag måste alltså skriva igen och det är det jag inte behärskar. Jag förstod lite fel vad vi ska skriva om. Frågan var att vad kan berättelsen om Adam och Eva betyda för människorna i dag och det skulle svaras baserande på Bibelns tre första verserna.


Adam och Eva i de första 3 verserna: Gud skapade jorden. Vi vet från andra källor (läs :senare verser) att Adam kom först. En man fanns då. Jorden var öde och tom. Kan spegla mannens mind. Då sade Gud, låt ljuset komma och tada då hade vi Eva – en kvinna. Det står så på fjärde att Gud såg att ljuset var gott.

Om någon nu tycker att min tolkning är stöttande och toxisk feminist kan jag berätta att den är hellre lite av en parodi av en tolkningstradition som var rådande flera hundra år.

Utöver den här uppgiften har jag haft fikaträff med studiekompisar via livechatt. Trevligt. Dessutom har jag stickad och råkade räkna varv högt när andra pratade viktigare (tror de)  saker vid fikat. Jag trodde att jag kan räkna tyst, men jag kanske inte kan det.
Jag har lovat, nej, inte lovat, jag är tvingad att baka till jobbet i kväll. De får nöja sig med en kaka, utan pålägg och röra.

Jag är inte så här negativ som kan låter. Jag är bara så dålig på att baka och orolig för smitta när man tar med sig fikat.


____
Päivä 2.
Aamu oli taas aurinkoinen ja saunan kuistilla hyvä paikka kuunnella oppikirjaa. Tänään saatiin ensimmäinen etätehtävä. Ymmärsin sen vähän väärin ja tein erikoisen tulkinnan. Tulkitsin sen tulkinnan tuossa yllä. Haluaako joku siitä käännöksen.
Lapsia on kotona ja lupasin ostaa uuden pelin, että voi pelata yhdessä serkun kanssa. Hyvä idea.
Pitäisi leipoa töihin kakku. Olen jotenkin pakotetusti joutunut mukaan täkäläiseen tapaan tarjota "fika". En aio nyt hankkia leipää ja juustoja, porukka saa tyytyä vegaaniseen suklaakakkuun.
Olen aivan onnettoman huono leipuri, mutta tämä onnistui uskomattoman hyvin viimeksi.
___
Tämä tilanne on niin outo, että välillä tuntuu joltain peliltä tai leikiltä. Aivoille täytyy muistuttaa, että tätä nyt eletään siinä kukaan enää naura sille, että pesen käsiä ja käytän hanskoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahduta kommentillasi sekä minua että kanssalukijoita. Kommentit ovat blogin ainoa polttoaine.