Katsaus on vähän myöhässä. Viikonloppuna oli kiireitä lihan
pakkaamishommissa ja sen jälkeen on kone vaatinut kohtuuttomasti huomiota. Ei
tietokone, vaan sellainen paljon isompi, joka yleensä toimii ihan kiltisti. Mutta
ei tällä viikolla.
Lokakuun lukusaalis näyttää varsin laihalta. Sehän kertoo siitä, että
minulla on ollut muutakin elämää kuin kirjoihin uppoutuminen.
Dekkarit:
Pekka Hiltunen: Varo minua
Jens Lapidus: VIP-rummet
Dolores Redondo: Näkymätön vartija
(Suom. Sari Selander)
Pekka Hiltusen kaksi aikaisempaa Studio-dekkaria kuuluvat
suosikkikirjoihini. Tämä kolmas oli mielestäni hieman laimeampi, jotakin jäi
puuttumaan. Odotukseni olivat ehkä liian korkealla. Kannattaa silti lukea.
Seikkailu ja rikosromaanit:
Indrek Hargla: Apteekkari Melchior ja Olevisten kirkon arvoitus :
rikosromaani vanhasta Tallinnasta
(Suom. Jouko Vanhanen)
William Dietrich: Napoleons pyramider
William Dietrich: Napoleons pyramider
Anneli Kanto: Piru, kreivi, noita ja näyttelijä
Pasi Ilmari Jääskeläinen: Harjukaupungin salakäytävät
Näistäkin minulla on kaksi bloggaamatta. Napoleons pyramider oli aika
mitään sanomaton seikkailu, mutta siinä sivussa kerrottiin egyptiläisestä
mytologiasta ja vanhasta uskonnosta varsin kiinnostavalla tavalla. Kirja loppui
cliffhangeriin, mutta enpä ole saanut tartuttua jatko-osaan. Innokkaat egyptologit nauttivat varmasti kirjasta enemmän.
Anneli Kannon kirja oli huomattavasti parempi seikkailu: Opiskelija poika
kiinnostuu opintojensa sijaan Kabbalasta ja salatieteistä löydettyään
opettajansa kirjahyllystä kätkettyjä kirjoja. Hän erehtyy harjoittamaan
noituutta vihamiehensä päänmenoksi, jää kiinni ja joutuu noitaoikeuteen. Hän
tekee liiton paholaisen kanssa ja onnistuu pakenemaan vankilasta.
Pysytelläkseen piilossa ja ansaitakseen elantonsa hän perustaa vankitoverinsa
kanssa pienen teatteriseurueen. Paholainen ei jätä häntä rauhaan ja muutkin
takaa-ajajat ovat aina välillä seurueen perässä.
Kirjoja kirjojen
kirjoittamiesta:
Miisa Jääskeläinen: Sana kerrallaan – johdatus luovaan kirjoittamiseen
Natalie Goldberg: Luihin ja ytimiin
(Suom. Niina Hakalahti, Jyrki Tuulari)
(Suom. Niina Hakalahti, Jyrki Tuulari)
Laurent Binet: HHhH, Heydrichin salamurhan jäljillä
(Suome. Taina Helkamo)
(Suome. Taina Helkamo)
Herman Koch: Naapuri
(Suom. Sanna van Leeuwen)
(Suom. Sanna van Leeuwen)
Ensimmäiset ovat lähinnä kirjoittamisoppaita. Jälkimmäisissä taas kerrotaan
tarina kirjailijan kirjan kirjoitusprosessista ja siinä sivussa itse
kirjoitetun kirjan sisältö. Tai toisinpäin. Tuntuu olevan muotia kirjoittaa
tämän tyyppisiä kirjoja. Ainakin minä olen törmännyt moniin sellaisiin ihan
viimeaikoina.
Kochin Naapuri on tyyliltään hieman erilainen. Siinä todellisuuteen
perustuvan kirjan päähenkilö tarkkailee kirjailijaa ja hänen elämäänsä. Tykkään
Kochin tyylistä. Tämä kirja oli jollain tavalla helpompi ja keveämpi seurata
kuin aiemmin lukemani.
Kirjassa puhutaan toistuvasti elokuvasta,jonka nimeä ei koskaan mainita. Siitä
huolimatta jopa minä, lähes elokuvaummikko, tiesin, mistä elokuvasta on kyse ja
miltä sen loppukohtaus näyttää.
Toinen asia, jonka nimeä ei mainita, mutta lukijat varmasti tietävät (okei,
ei varmasti läheskään kaikki suomalaiset lukijat), on neliskanttisen ginipullon
nostaminen huulille. Kiitokset
suomentajalle, joka ei kotoutua tarinoita liikaa. Vaikka olenkin varmasti ainut
suomalainen lukija, joka kuulee rivien välissä oman nimensä. Ennen kaikkea
tässä törmätään kyllä tavaramerkin
onnistuneeseen brändäykseeen, mutta silti vastaavat ahaa-elämykset ovat kivoja.
Muut:
Annette Skåhlberg:
Syster varg
Jonas Jonasson: Mördar
Anders
Herman Lindqvist: När Finland var Sverige
Paula Havaste: Kymmenen onnen Anna
Gabriella Wejlid: Mycket hjärnan
Gabriella Wejlid: Mycket hjärnan
Syster varg oli ihan kiva nuorten kirja. Poikanen tykkäsi siitä kovasti. Eläinaihe ja
seikkailu on ainakin hänen mieleensä.
Myös Jonas Jonassonin kohdalla on todettava, että kolmas kerta ei sanonut
totuutta. Tai sitten sanoi, kukapa tietää, mikä se totuus on. Mutta tämä ei
yllä lähellekään Satavuotiaan joka
hyppäsi ikkunasta ja katosi tasolle. Nauroin sille silti muutaman kerran.
Sitä ei voi sanoa läheskään kaikista kirjoista, joiden pitäisi olla hauskoja.
Olen ilmeisesti erittäin vaativa huumorin suhteen.
Paula Havasteen Kymmenen onnen Anna ei ollut aivan minun tämän hetkistä
tyyliäni. Jaksoin kuitenkin kuunnella sen noituuden ja kansanperinteen vuoksi.
Sekin jäi kyllä hieman kevyeksi. Käytetyt loitsut ja runot olivat niitä
kaikkein tunnetuimpia. En ainakaan muista kirjassa olleen yhtään minulle uutta.
Muutamille yrteille kuulin vanhoja nimityksiä, joita en tiennyt entuudestaan.
Lopulta tarinakin oli ihan kohtalainen. Yksi minua häiritsevä asia oli, että
Anna huomasi olevansa raskaana omana nimipäivänään, joka tietääkseni on
joulukuun yhdeksäs. Sen jälkeen tuli kekri ja joulu. Kekri taas on tietääkseni
joko loka-marraskuun vaihteessa tai vielä aiemmin (en ole vielä päässyt
yhteisymmärrykseen tästä itseni kanssa). Ortodoksinen kirkko tosin taitaa
juhlia Annan päivää myös heinäkuussa ja syyskuussa. Kirjan Anna kuitenkin
vastusti kristinuskoa kovasti, miksi hän olisi kutsunut minkään kirkon Annan
päivää omaksi päiväkseen? Onko olemassa joku vanha suomalainen Annan päivä?
Ilmeisesti en ole ymmärtänyt jotakin aivan täysin oikein.
Mycket hjärnan sisältää harjoituksia aivojen treenaamiseen ja muistitekniikoita. Kirjassa on 32 erilaista harjoitusta ja vain 79 sivua. Osa on ihan kivoja pikkuharjoituksia, osa taas muistikeinoja, joita en ole koskaan oppinut käyttämään.
Mycket hjärnan sisältää harjoituksia aivojen treenaamiseen ja muistitekniikoita. Kirjassa on 32 erilaista harjoitusta ja vain 79 sivua. Osa on ihan kivoja pikkuharjoituksia, osa taas muistikeinoja, joita en ole koskaan oppinut käyttämään.
Minä pidin Hiltusen Studio-sarjan uusimmasta osasta aika lailla. Siinä oli vähän semmoista yliampuvaa, kansainvälistä meininkiä joka tuntui pirteältä. :) Harglan Tallinna-sarjaan pitäisi ehtiä tutustumaan. Se on roikkunut lukulistallani pitkään, ja yksi osa odottelee kotihyllyssä.
VastaaPoistaKiitos kommentista:)
PoistaSelvennän nyt vielä, että tykkäsin tästä kyllä kovasti, mutta en silti ihan niin kovasti kuin erityiseti kakkososasta. Ehkä suurin vika oli silti nopealukuisuus. Olisin viihtynyt Studion tyttöjen seurassa pidempäänkin.
Anneli Kannon Piru, kreivi, noita ja näyttelijä ja Paula Havasteen Kymmenen onnen Anna ovat suosikkejani. Pidän Havasteen tyylistä ja hyvästä pohjatyöstä.
VastaaPoistaKiitos kommentista :)
PoistaHavaste on tosiaan hyvä kirjoittaja, kun sai minutkin viihtymään tämän tyylisen kirjan parissa. Elän juuri nyt enemmänkin seikkailukautta.
Piru, kreivi, noita ja näyttelijä taas olikin juuri sitä historiallista seikkailutyyliä.